с.Кабиле
Тракийският царски град Кабиле е разположен на плато, увенчано със
скалист акропол, който е и светилище-обсерватория (вж. по-долу).
По някои наблюдения, на акропола-светилище са разкрити скален "релеф
на Кибела", основи на обществена сграда и две правоъгълни помещения,
най-вероятно с култов характер (Велков 1982а; 1986: 7; Найденова
1982). Името на селището произхожда от Кибела (по Велков 1982: 14).
По-късният топоним на селището е Dampolis/Diampolis като коруптела
на Diospolis (Velkov 1977: 130-131). Изказана е хипотезата (Фол
1994: 219-224), че Diospolis, т.е. "град на Зевс", е превод-означение
на почитането на върховен мъжки бог, който най-вероятно е Сабазий,
заради възможната етимология Kab-/Sab- в корена на името Cabyle.
Втората съставка на топонима -yle дава възможност за тълкуване "свещена
дъбрава", т.е. името Cabyle да означава "свещена дърбава
на Сабо", на Сабазий. Това тълкуване се подкрепя от скално-изсеченото
светилище на върха, функционирало през 2-1 хил. пр. Хр.
Селището е възникнало около светилището в края на 2 хил. пр. Хр.
Платото е разположено на завоя на р. Тунджа на юг към Едирне (дн.
Турция) и доминира над равнината. Откритата керамика от 10-6 в.
пр. Хр. доказва, че селището е съществувало и през ранножелязната
епоха. През всички времена Кабиле е възлов пункт на пътя от Айнос
(дн. Енез) при устието на Марица (античния Хеброс) към Хемус (Стара
планина) и долното течение на р. Дунав, както и на диагоналното
трасе от Бизантион през Сердика (София) - Найсос (Ниш) към средното
течение на р. Дунав (Фол 1982). Това местоположение предопределя
съдбата на селището векове наред. Археологическият материал показва,
че през 5-4 в. пр. Хр. градът е поддържал важни търговски връзки
с елинските градове по Егейското и Черноморското крайбрежие.
Градът е превзет от Филип ІІ през 342/341 г. пр. Хр. и в него е
настанен военен гарнизон. През елинизма градът е изграден по архитектурните
принципи на епохата с добре оформена агора, а от открит надпис в
гр. Севтополис (IGBulg III 2, 1731), столицата на одриския владетел
Севт ІІІ, се разбира, че в Кабиле е имало храм на Артемида Фосфорос
и светилище на Аполон (Найденова 1982). В края на 4-началото на
3 в. пр. Хр. Кабиле е столица на одриския парадинаст Спарток, споменат
в надписа от Севтополис. Той е известен и от собствени монети, сечени
през първата четвърт на 3 в. пр. Хр. По време на келтското нашествие
царската власт в Кабиле е заменена с градско управление. През периода
3-2 в. градът е голям икономически и търговски център, който поддържа
връзки с Мала Азия и с градовете от крайбрежията.
Градът е превзет и разрушен от Марк Теренций Варон Лукул през 72
г. пр. Хр. - консул в Тракия през 73 г. и проконсул през 72-71 г.
пр. Хр. в Македония. Той предприема двугодишен поход в Тракия като
наказателна акция заради участието на траките като съюзници на Митридат
VІ Евпатор срещу Рим.
През 1 в. пр. Хр. - 1 в. сл. Хр. градът е седалище на две римски
кохорти и постепенно запада, но през 2-3 в. се превръща в най-важния
военен римски лагер в провинция Тракия. Това е и времето, когато
Кабиле процъфтява като кръстопътен център.
Християнството прониква в града още през 4 в. Открита е монументална
трикорабна базилика с мозаечни подове, преустроена през 5 в., както
и по-малка базилика в очертанията на военния лагер с баптистерий.
През 377 г. край града се води битка между вестготите и римските
войски. Нашествията на варварите принуждава населението да се настани
зад стените на военния лагер. Кабиле е разрушен от аварите през
583 г. През 7-8 в. и през Средновековието на територията на незначителното
вече селище живее малобройно население. Топонимът се запазва до
днес като название на селото, което се намира в непосредствена близост
до древния град.